Forum Ευρώπης - Κίνας

Το Forum Ευρώπης - Κίνας 

Ο κ. Μ. Δεκλερής, προσκλήθηκε και συμμετείχε

 

Tο Forum Ευρώπης–Κίνας έλαβε χώρα στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες στις 4-7 Οκτ. 2007.

 

Στο Forum, επιστήμονες από την Ευρώπη και την Κίνα μελέτησαν όλες τις πλευρές πολιτιστικής επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των χωρών τους. Ο κ. Μ. Δεκλερής συμμετείχε στην ομάδα εργασίας που μελέτησε και συζήτησε την σύγκριση των αξιών του Ευρωπαϊκού και του Κινεζικού πολιτισμού. Τόνισε ιδιαιτέρως την συγγένεια των Ορφικών και Πυθαγορείων αξιών της αρμονίας και τάξεως (6ος αι. π.Χ.) προς τις παρόμοιες αξίες των Κομφουκιανών (5ος αι. π.Χ.) και κατέληξε ότι η θεμελιώδης αρχή της βιωσίμου ανάπτυξης, που είναι πράγματι η παλινόρθωση των αξιών αυτών, μπορεί και πρέπει να ισχύσει και προκειμένου περί της ραγδαίας αναπτύξης της Κίνας. Διότι αλλιώς, τυχόν άγρια ανάπτυξη αυτής θα θέσει σε κίνδυνο, όχι μόνο την χώρα αυτή, αλλά και το μεγασύστημα της Γαίας. 

 

Ο τίτλος της ομιλίας του κ. Δεκλερή ήταν: The Essentials of Greek Value Theory.

Πρόγραμμα Καλλικράτης

Πρόγραμμα Καλλικράτης

 

Δημόσια συζήτηση

 Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010, ώρα 6 μ.μ.- 9 μ.μ.

 Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ)

 Οργάνωση: Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος

 

Στα πλαίσια του δημοσίου διαλόγου για το «Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος διοργάνωσε δημόσια συζήτηση με αντικείμενο τα νομικά και πραγματικά ζητήματα που γεννά η μεταρρύθμιση της διοικητικής οργάνωσης της χώρας. 

 

Κεντρικός εισηγητής ήταν η Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος & Βιωσιμότητος κα Μαρία Καραμανώφ, Σύμβουλος Επικρατείας, η οποία μίλησε με θέμα: «Πρόγραμμα Καλλικράτης: Ζητήματα Συνταγματικότητος». ( Εισήγηση)

 

Εισήγηση παρουσίασε επίσης ο κ. Ιωσήφ Στεφάνου, μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος, Ομ. Καθηγητής Πολεοδομίας Χωροταξίας ΕΜΠ, Πρόεδρος ΑΣΠΑΙΤΕ, με θέμα «Διοικητική Αναδιάρθρωση και Χωροταξικός Σχεδιασμός». ( Εισήγηση)

 

Τέλος ο κ. Ιωάννης Καπελούζος, δικηγόρος, μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος, έκανε επισήμανση με θέμα τα όρια της μεταφοράς αρμοδιοτήτων προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς στους ΟΤΑ.

 

Την εκδήλωση παρακολούθησαν εκπρόσωποι κομμάτων, εκπρόσωποι φορέων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ, ΠΟΦΥΖΩ, Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος κ.λπ.), περιβαλλοντικών και πολιτιστικών οργανώσεων, Δήμαρχοι και εκπρόσωποι ΟΤΑ (μεταξύ των οποίων οι Δήμαρχοι Ελληνικού, Καλυβίων Θορικού, Βάρης, Μάνδρας, Μαραθώνος, Πεντέλης κ.ά.), Δημοτικοί Σύμβουλοι Βούλας, Διονύσου, Κηφισιάς, Παπάγου, Σπάτων, Χαλανδρίου, Ψυχικού, κοινοτικός σύμβουλος Κουβαρά, δημοσιογράφοι και πολύς κόσμος. 

 

Στη συζήτηση που ακολούθησε έκαναν σύντομες τοποθετήσεις, μεταξύ άλλων, ο ευρωβουλευτής του κόμματος Οικολόγων Πράσινων κ. Μ. Τρεμόπουλος, ο αρμόδιος για θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης των Οικολόγων Πράσινων κ. Κ. Διάκος, η εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων κ. Μ. Κασίμη-Σούτου, ο Ομ. Καθ. ΕΜΠ κ. Γ. Σαρηγιάννης, οι παριστάμενοι Δήμαρχοι Καλυβίων, Μαραθώνα, Πεντέλης κ.ά. και μέλη των Δ.Σ. Ψυχικού, Παπάγου, Κηφισιάς κ.ά. Γραπτή παρέμβαση απέστειλε ο τ. Σύμβουλος Επικρατείας, δικηγόρος κ. Σπ.Νικολάου. Παρατίθενται όσων τοποθετήσεων τα γραπτά κείμενα βρίσκονται στη διάθεση του Επιμελητηρίου.

 

 

 

 

Την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008 το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος προέβη σε δημόσια κριτική του Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό, εν όψει του επίκαιρου χαρακτήρα του θέματος και της επικείμενης έκδοσης της σχετικής ΚΥΑ. Η Σύμβουλος Επικρατείας και μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου, κα Μαρία Καραμανώφ, ανέπτυξε τις θέσεις του Επιμελητηρίου οι οποίες έχουν ως εξής:

 

Κριτική του Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό

 

Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, το οποίο αναδημοσιοποιείται ενάμισυ περίπου χρόνο μετά την αρχική του παρουσίαση (Μάιος 2007) και την εν τω μεταξύ ψήφιση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, πάσχει από τις ίδιες ακριβώς ριζικές πλημμέλειες που είχε επισημάνει το Επιμελητήριο στην αρχική του τοποθέτηση (Ιούλιος 2007), με ορισμένες μάλιστα επί τα χείρω τροποποιήσεις. 

 

Το Ειδικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό αποτελεί πράγματι ψευδεπίγραφο χωροταξικό σχέδιο, το οποίο, αντί να συμμορφωθεί προς τις συνταγματικές αρχές του βιώσιμου χωροταξικού σχεδιασμού και να σεβαστεί την εξαιρετικά περιωρισμένη φέρουσα ικανότητα της χώρας για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη, νομιμοποιεί την αγρία τουριστική ανάπτυξη και, με φωτογραφικές ρυθμίσεις, "προσημειώνει" υπέρ της τουριστικής επιχειρηματικής δραστηριότητας τις πολυτιμότερες εξ απόψεως δημοσίου συμφέροντος περιοχές της χώρας.

 

Οι ρυθμίσεις του Σχεδίου όχι μόνο επιβραβεύουν και ενισχύουν την μέχρι τώρα άναρχη τουριστική ανάπτυξη και τον μαζικό τουρισμό, αλλά έρχονται να προσθέσουν σ’ αυτήν νέες μορφές τουρισμού που θα εξαφανίσουν και τα τελευταία ίχνη του εναπομείναντος φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας. Ο νέος θεσμός των λεγομένων "σύνθετων και ολοκληρωμένων αναπτύξεων τουριστικών υποδομών σταθερού παραθερισμού" εισάγει στη χώρα το παρωχημένο και αποτυχημένο μοντέλο της μαζικής παροχής δεύτερης κατοικίας σε, αλλοδαπούς ιδίως, παραθεριστές με τη μορφή της κατασκευής νέων κλειστών πόλεων-τουριστικών θυλάκων στις ωραιότερες και πλέον ευαίσθητες περιοχές της χώρας (Δυτικής Πελοπόννησος, παράκτιες περιοχές Ηπείρου, Αιτωλοακαρνανίας, νοτίας Ρόδου, Ανατολικής και ΝΑ Κρήτης, Ζακύνθου, Βόλου, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης), κατά προφανή και κατάφωρη παραβίαση των αυστηρών περιορισμών της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας και της νομολογίας του ΣτΕ για την ίδρυση νέων οικισμών.

 

Το Σχέδιο υπολαμβάνει ως δεδομένη την απεριόριστη δυνατότητα επέκτασης και έντασης της τουριστικής δραστηριότητας, αφού προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι οι μεν "τουριστικά ανεπτυγμένες" (κοινώς κορεσμένες) περιοχές θα αυξήσουν τη χωρητικότητά τους με κατασκευή νέων υποδομών, ενώ το πολύτιμο εθνικό κεφάλαιο των νησιών παραδίδεται αδιακρίτως στην ασύδοτη τουριστική ανάπτυξη θέτοντας στην ίδια μοίρα την Αστυπάλαια, Αμοργό, Ίο, Ικαρία και Φολέγανδρο με την Μύκονο, Ρόδο, Κέρκυρα, Κω και Ζάκυνθο. Το Σχέδιο δεν φείδεται ούτε καν των ευαίσθητων περιοχών και ευπαθών οικοσυστημάτων της χώρας, αφού με το τέχνασμα της θέσπισης δήθεν όρων και περιορισμών, νομιμοποιεί πράγματι την τουριστική εκμετάλλευση προστατευτέων μέχρι σήμερα περιοχών, όπως είναι οι ορεινοί όγκοι, τα δάση, η γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, οι περιοχές NATURA, τα μικρά νησιά και οι βραχονησίδες!

 

Με τις ρυθμίσεις αυτές, το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, ακολουθώντας τη φιλοσοφία του Γενικού Χωροταξικού Σχεδίου της χώρας, οδηγεί στην παγίωση της διαστρέβλωσης του θεσμού του υποχρεωτικού χωροταξικού σχεδιασμού, ο οποίος, αντί για εργαλείο που διασφαλίζει με αντικειμενικό και επιστημονικό τρόπο την βιώσιμη ανάπτυξη, καταντά τέχνασμα για την νομιμοποίηση κάθε είδους αυθαιρεσιών και παρανομιών, αρκεί να είναι συρραμμένες σε ενιαίο κείμενο.

 

Θριάσιο Πεδίο :

καταστροφή και αποκατάσταση των παράκτιων οικοσυστημάτων

 

Tο πραγματικό και μέγα πρόβλημα του Θριασίου Πεδίου δεν είναι απλώς η μελετούμενη εγκατάσταση ΚΕΛ (Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων), αλλά η συγκέντρωση και λειτουργία βαρειάς βιομηχανίας στο παράκτιο σύστημα του Κόλπου της Ελευσίνας, που έχει εγκατασταθεί εκεί από την εποχή της άγριας ανάπτυξης (670 βιομηχανικές μονάδες, εκ των οποίων οι 100 ανήκουν στην βαρειά βιομηχανία, δηλ. διυλιστήρια, χαλυβουργίες, μεταλλουργίες, παραγωγής σκυροδέματος κλπ.).

 

Ολόκληρο το παράκτιο σύστημα του Κόλπου της Ελευσίνας έχει την αυξημένη περιβαλλοντική προστασία του άρθ. 24 του Συντάγματος, αφ’ ενός μεν ως σπουδαίος ιστορικός τόπος της Χώρας (ιερά Ελευσίνος), αφ’ ετέρου δε ως ευαίσθητο οικοσύστημα δεκτικό μόνον σε ήπια διαχείριση.

 

 Εν όψει της επικείμενης έγκρισης της Ειδικής Χωροταξίας για την Βιομηχανία, επιβάλλεται να γίνει αμέσως ο επιβεβλημένος στρατηγικός προγραμματισμός για την μετεγκατάσταση της βιομηχανίας του Θριασίου στον κατάλληλο χρόνο και τόπο. Το παράκτιο σύστημα του Θριασίου και ο Κόλπος της Ελευσίνος πρέπει να απελευθερωθούν και να αποδοθούν στην συνταγματικώς προστατευόμενη κοινοχρησία των πολιτών.

 

 Πρώτη αποστολή και λειτουργία των ακτών είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των ανθρώπων στη θάλασσα. Η ανεπίτρεπτη εγκατάσταση βιομηχανίας στις ακτές, που έγινε την εποχή που δεν υπήρχε επίγνωση του περιβαλλοντικού προβλήματος, δεν καταργεί μόνο το δικαίωμα αυτό, αλλά καταστρέφει και το παράκτιο οικοσύστημα. Τα ολέθρια λάθη της άγριας ανάπτυξης δεν αποτελούν τετελεσμένα γεγονότα. Η συνταγματική αρχή και η επιστήμη της περιβαλλοντικής αποκατάστασης θα τα διορθώσουν. Σπουδαίοι και ιστορικοί κόλποι της Ελλάδας, όπως είναι ο Κόλπος τη Ελευσίνος, ο Παγασητικός, ο Κορινθιακός, ο Θερμαϊκός κλπ., πρέπει να εξυγιανθούν και να διαφυλαχθούν με αυστηρό καθεστώς προστασίας στο μέλλον. Είναι ο αληθινός πλούτος της Χώρας. 

 

Από την ομιλία του προέδρου του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος και επ. αντιπροέδρου του ΣτΕ κ. Μιχαήλ Δεκλερή, που διοργανώθηκε από την "Πρωτοβουλία πολιτών για τον Ασπρόπυργο" σε ειδική εκδήλωση στο Πνευματικό Κέντρο Ασπροπύργου στις 8 Μαρτίου 2008.

Η αλήθεια για τα Αιολικά Πάρκα στην Ελλάδα

Η αλήθεια για τα Αιολικά Πάρκα στην Ελλάδα

 

Καμία δύναμη και καμία εξουσία δεν μπορεί να τεθεί υπεράνω της νομολογίας του ΣτΕ, όταν τούτο αποφαίνεται επί συνταγματικών ζητημάτων. Και εν προκειμένω το ΣτΕ έχει κρίνει οριστικώς και αμετακλήτως ότι τα αιολικά πάρκα είναι βιομηχανικές εγκαταστάσεις που δεν επιτρέπεται να εγκαθίστανται επί ή πλησίον ευαισθήτων οικοσυστημάτων, όπως βουνών, ακτών, νησιών κλπ. Σε Κράτος Δικαίου, τα δικαστήρια έχουν τον τελευταίο λόγο. Η Διοίκηση οφείλει να ξαναδιαβάσει τις αποφάσεις αυτές και να αποσύρει αμέσως τις αντισυνταγματικές διατάξεις

του νομοσχεδίου, τις οποίες, άλλως, πρέπει να καταψηφίσει η Βουλή Εν όψει της συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου "Επιτάχυνση της Ανάπτυξης των ΑΠΕ" πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 9 Φεβρ. 2010 ανοιχτή δημόσια συνέντευξη τύπου του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και του Δικτύου Οικολογικών Οργανώσεων Αιγαίου. Παρόντες ήταν εκπρόσωποι του Τύπου και οικολογικών οργανώσεων και φορέων (μεταξύ των οποίων: Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, Αρχιπέλαγος, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, WWF, Φιλοδασική Ένωση Αθηνών) και εκπροσωποι τοπικών οργανώσεων πολιτών από την Κέρκυρα, Ευρυτανία, Βοιωτία, Φθιώτιδα, Λακωνία, Εύβοια, Σέριφο, Σκύρο, ΄Ανδρο, Ικαρία, Τήνο, Ταΰγετο-Πάρνωνα, Βουλιαγμένη, Μαραθώνα κ.ά.

 

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μιχαήλ Δεκλερής, κάνοντας μια ιστορική αναδρομή του ζητήματος των αιολικών πάρκων, είπε ότι το ΣτΕ τα προηγούμενα χρόνια υπέδειξε στη διοίκηση την ανάγκη ειδικής χωροταξίας και πάντοτε επέμενε ότι οι ανεμογεννήτριες πρέπει να μείνουν μακριά από τα βουνά, τα δάση και τα υπόλοιπα ευαίσθητα οικοσυστήματα. Το υπό συζήτηση στη Βουλή ν/σ, προκειμένου να ενεργοποιήσει τις επενδύσεις, ανάγει τις ΑΠΕ και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε στόχο προτεραιότητας για να δικαιολογήσει την εγκατάσταση ανεμογεννητριών παντού. Οι διατάξεις του ν/σ αντίκεινται στο σύνταγμα και τις αποφάσεις του ΣτΕ που ορίζουν ότι καμιά αξία και κανένα συμφέρον δεν είναι ανώτερο από την έννομη αξία της ελληνικής φύσης και των πολύτιμων στοιχείων της δηλ. τα δάση, τα βουνά, η θάλασσα και τα νησιά της. Χαρακτήρισε τέλος την επιβολή των ανεμογεννητριών οικολογικό έγκλημα που δεν θα το επιτρέψει ο ελληνικός λαός. Το μέλλον θα είναι ζοφερό εάν δεν αντιδράσουμε. 

 

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος του Δικτύου Οικ. Οργανώσεων Αλέξανδρος Μαβής παρουσίασε οικονομικά και τεχνικά στοιχεία και απόψεις ειδικών από την Ευρώπη που υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία των ανεμογεννητριών είναι αναποτελεσματική στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Στην περίπτωση της χώρας μας νομίζουμε ότι με τη μονοδιάστατη έμφαση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (δηλ. κυρίως αιολικά πάρκα) θα μειώσουμε τις εκπομπές CO2, τη στιγμή που οι μεγαλύτερες πηγές εκπομπών, όπως η καύση των δασών, οι χωματερές, η κατάχρηση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, η ενεργειακή σπατάλη των κτιρίων και η ζήτηση ενέργειας, έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Σχετικά με την αποτελεσματικότητα των α/γ, αποκρύπτονται συστηματικά από τη κοινή γνώμη στοιχεία όπως ότι λειτουργούν με πραγματική απόδοση 30%, παράγουν ασταθές ρεύμα που προκαλεί ανισορροπία στο σύστημα και απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις για την ενσωμάτωση του παραγόμενου ρεύματος και την επέκταση των δικτύων. Τελικά δεν μας απαλλάσσουν από τις συμβατικές μορφές ενέργειας και μας στοιχίζουν ακριβότερα λόγω της υψηλά επιδοτούμενης τιμής που περνάει στους οικιακούς λογαριασμούς μας. Ενώ υπερτιμάται η αξία των αιολικών σταθμών, την ίδια στιγμή υποεκτιμώνται οι επιπτώσεις που έχει η εγκατάσταση και η λειτουργία τους στους τελευταίους θύλακες της βιοπικοιλότητας. Δεν δίνεται καμιά σημασία επίσης σε μια σειρά άλλων επιπτώσεων, όπως η μείωση της τουριστικής ελκυστικότητας των νησιών και των βουνών, η υποτίμηση της αξίας της γης, η μείωση της ποιότητας του περιβάλλοντος που απολαμβάνουν οι ντόπιοι και οι πυρκαγιές που ξεσπούν από τις γραμμές μεταφοράς. 

Σε ό,τι αφορά τη παραγωγή καθαρής ενέργειας, η μονοδιάστατη εμμονή στις ανεμογεννήτριες δεν ωφελεί, όταν άλλες εναλλακτικές λύσεις όπως η μείωση της ενεργειακής σπατάλης, η εξοικονόμηση, η ενεργειακή απόδοση στα κτίρια δεν λογαριάζονται και δεν σχεδιάζονται σοβαρά. Το Δίκτυο Αιγαίου υποστηρίζει την στροφή σε εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής ενέργειας που βρίσκονται κοντά στον καταναλωτή και δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. 

 

Ο κ. Ιωάννης Καπελούζος, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου, τόνισε ότι η ανάπτυξη των αιολικών σταθμών όπως σχεδιάζεται θα επιφέρει καίριο πλήγμα στο φυσικό και πολιτιστικό κεφάλαιο της χώρας. Ο προστατευτέος χαρακτήρας των ορεινών όγκων, των νησιών και των μνημείων κατοχυρώνεται στο σύνταγμα, που όμως το ν/σ προσπαθεί να αναιρέσει. Προσβολή του τοπίου σημαίνει προσβολή της εθνικής ταυτότητας γιατί χωρίς την ελληνική φύση δεν θα υπήρχε ελληνικός πολιτισμός. 

 

Τέλος, ο κ. Γιώργος Χριστοφορίδης, δικηγόρος, αναφέρθηκε στις σοβαρές νομικές συνέπειες των διατάξεων του ν/σ που έρχεται ως καταπέλτης να ακυρώσει κάθε δικαίωμα υπεράσπισης του φυσικού περιβάλλοντος. Η κήρυξη των ΑΠΕ ως εθνική προτεραιότητα θα έχει βαρύνουσα σημασία στην κρίση του δικαστή όταν δικάζει οποιαδήποτε προσφυγή. Η απλοποίηση της ΄Εγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και ο διαχωρισμός της από την πράξη επέμβασης θα οδηγήσει μοιραία σε βιαστικές και σε λανθασμένες αποφάσεις χωροθέτησης. Αναιρούνται όλες οι ασφαλιστικές δικλείδες για εγκατάσταση σε προστατευόμενες περιοχές, εφόσον κάθε πρόταση εγκατάστασης μπορεί να γίνει δεκτή κατόπιν αιτιολογημένης μελέτης επιπτώσεων. Για πρώτη φορά ανοίγεται η γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας για εγκατάσταση ΑΠΕ. Τέλος το Χωροταξικό Πλαίσιο των ΑΠΕ ανάγεται σε ύψιστο νόμο που υπερισχύει κάθε άλλου. 

 

Περισσότερες πληροφορίες και σχετικά άρθρα:  www.eyploia.gr  - www.windwatch.gr 

Επισημαίνουμε ότι το ΣτΕ έχει ήδη εκδώσει αποφάσεις σχετικές με αιολικά πάρκα: 

α) Για την εγκατάσταση στο Λεωνίδιο Αρκαδίας, 19 ανεμογεννητριών συνολικής ισχύος 28,9 MW σε περιοχή κυρίως δασική. Η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ στις 12.7.2009 έκρινε «ότι συντρέχει περίπτωση να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλομένης πράξης» (βλ. πηγή ) 

β) Φρένο στην κατασκευή αιολικού πάρκου στη θέση Τούμπα-Ανθοβούνι του όρους Βαρνούς της Φλώρινας, κοντά στις Πρέσπες, βάζει με προσωρινή διαταγή το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ, στο οποίο είχαν προσφύγει 4 οικολογικές οργανώσεις: Αρκτούρος, Ελληνική Ορνιθολογική. Εταιρεία, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος. και Πολιτισμού και η Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών. Το αιολικό πάρκο είχε χωροθετηθεί μέσα σε περιοχή Natura 2000 (πηγή:Τα Νέα 27.11.2009).